Na ochranu práv duševného vlastníctva jednotlivca alebo spoločnosti je k dispozícii niekoľko právnych nástrojov, z ktorých najvýznamnejšie sú ochranné známky, autorské práva, dizajny, patenty a odrody rastlín. Každý z týchto nástrojov plní inú úlohu pri ochrane duševného vlastníctva.
Ochranné známky
Hlavným účelom registrácie ochrannej známky je chrániť značky so svojimi špecifickými charakteristikami pred akýmikoľvek pokusmi o porušenie práv a zabezpečiť, aby sa ich dobrá reputácia naďalej spájala výlučne s pôvodným výrobcom.
Príkladom môže byť Coca-Cola, ktorej ochranná známka zahŕňa nielen názov, ale aj typický tvar fľaše, ktorý je chránený ako dizajn. Ochranné známky sú vhodné pre značky, názov produktu, logo produktu alebo dokonca aj slogan – za predpokladu, že tieto prvky sa používajú na odlíšenie ponuky spoločnosti od ponuky konkurentov. Apple je ďalším príkladom, kde je logo a názov chránené proti zneužitiu.
Autorské práva (copyright)
Autorské práva sa najčastejšie spájajú s literárnymi, hudobnými a umeleckými výtvormi, čím bránia neoprávnenému kopírovaniu a prispôsobovaniu pôvodného diela. Príkladom môže byť autorské právo vydané na film „Avatar“, ktoré bráni iným v kopírovaní a vysielaní filmu bez súhlasu držiteľa autorských práv.
Autorské práva chránia širokú škálu diel, od knihy alebo hudby po videohry a výtvarné diela. V prípade filmov, hudby alebo kníh je ochrana práva na reprodukciu kľúčová pre zabezpečenie príjmov tvorcov.
Dizajny
Registrované dizajny ponúkajú ochranu konkrétne pre vizuálny vzhľad daného produktu/služby. Môže to byť napríklad obal produktu alebo dizajn trička. Nike má registrovaný dizajn pre svoje ikonické „swoosh“ logo, ktoré je neoddeliteľnou súčasťou produktov a kampaní tejto značky.
Registrácia účinne bráni iným v používaní takých návrhov, o ktorých možno argumentovať, že vytvárajú podobný dojem. Pokiaľ ide o výber medzi registrovaným dizajnom a registrovanou ochrannou známkou, je dobré zaoberať sa otázkou komerčného využitia. Napríklad výrobca tričiek pôsobiaci pod vlastnou značkou môže zaregistrovať ochrannú známku aj dizajny vytlačené na tričku. Zatiaľ čo samotná ochranná známka zapísaná pre značku zabezpečuje ochranu pred konkurentmi, ktorí by mohli poškodiť jej povesť, registrovaný dizajn bráni iným používať rovnaké alebo veľmi podobné dizajny na svojich produktoch.
Patenty a úžitkové vzory
Ďalšou formou ochrany duševného vlastníctva je registrácia patentu. Patenty sú zamerané špecificky na technické aspekty nového vynálezu. Tesla je príkladom spoločnosti, ktorá chráni svoje inovatívne technológie týkajúce sa elektrických vozidiel a batérií pomocou patentov.
Patent poskytuje svojmu majiteľovi značnú úroveň ochrany proti napodobňovaniu produktu/služby tým, že zaisťuje, že základné funkcie a/alebo mechanizmy nemožno napodobňovať. Na získanie patentovej ochrany musí žiadateľ preukázať jedinečnosť konceptu/technického základu, a preto sa najlepšie hodí pre nové a vysoko inovatívne produkty/služby.
Za zmienku tiež stojí, že doba platnosti registrovaného patentu je zvyčajne 20 rokov, a po uplynutí tejto doby môžu technológiu využívať aj iní predajcovia.
Odrody rastlín
Odrody rastlín sú ďalšou formou duševného vlastníctva, ktorá chráni nové odrody rastlín pred neoprávneným šírením alebo predajom. Patria sem nové odrody ovocia, zeleniny, kvetov či okrasných rastlín, ktoré majú unikátne vlastnosti.
Príkladom môže byť odroda ruží od spoločnosti David Austin Roses, ktorá bola chránená ako nový druh s osobitými vlastnosťami, ako sú farba, tvar a odolnosť voči chorobám. Táto ochrana zabezpečuje, že iba autorizovaní pestovatelia môžu túto odrodu reprodukovať a predávať.
V prípade ak máte záujem konzultovať, ktorý typ ochrany je pre vás najvhodnejší, radi vám poradíme!